Ἕνας
ἀπό τούς τρεῖς μεγίστους φωστῆρες τῆς τρισηλίου θεότητος, ἡ μεγαλύτερη ἐκκλησιαστική
μορφή πού μπροστά της ὑποκλίνεται ὁλόκληρη ἡ οἰκουμένη, ὁ μέγιστος τῶν
Πατέρων τῆς Ἀνατολῆς καί τῆς Δύσης ὅλων τῶν ἐποχῶν, εἶναι ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ ἐπονομαζόμενος
Χρυσόστομος.
Χίλια
ἑξακόσια χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος ἀπό τήν μαρτυρική κοίμηση τοῦ μεγάλου αὐτοῦ
Διδασκάλου τῆς οἰκουμένης, τῆς κορυφαίας καί ἀνεπανάληπτης αὐτῆς
προσωπικότητας, τοῦ ἀγωνιστῆ καί μάρτυρα τῆς ἔμπρακτης χριστιανικῆς ἀγάπης.
Γεννήθηκε
στήν Ἀντιόχεια τό 347 ἀπό τόν Σεκοῦνδο, ἀνώτερο στρατιωτικό ἀξιωματοῦχο καί
τήν Ἀνθοῦσα, πρότυπο ἐνάρετης μητέρας καί χριστιανῆς γυναίκας. Ὁ Ἅγιος
Χρυσόστομος, τό καύχημα αὐτό τῆς Χριστιανοσύνης πού κοσμεῖ τό στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας,
ὀφείλει τό πνευματικό του μεσουράνημα στή μητέρα του. Εὐνοήθηκε ἀπό τήν θεία
Πρόνοια νά ἔχει μητέρα μιάν Ἀνθοῦσα. Καί ἡ Ἀνθοῦσα, πού ἔμεινε χήρα σέ νεαρή
ἡλικία (μόλις εἴκοσι ἐτῶν) ἀφοσιώθηκε ἀποκλειστικά καί ὁλόψυχα σέ ὑποδειγματική
ἀνατροφή τοῦ παιδιοῦ της. Ἔτσι ἡ Ἀνθοῦσα πρόσφερε στήν ἀνθρωπότητα τό
λαμπρότερο ἄνθος πού αὐτή γνώρισε ποτέ: ἕναν Χρυσόστομο.
Μέ τήν ἁγία ζωή της καί τίς συνετές συμβουλές της καλλιέργησε μέσα στήν ψυχή τοῦ μικροῦ Ἰωάννη τόν σπόρο τῆς εὐσέβειας καί τήν ἀγάπη πρός τήν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου, πρός τόν Θεό καί πρός τόν πλησίον.
Ἐκτός
ἀπό τήν ἄριστη ἀνατροφή πού δέχθηκε ἀπό τή μητέρα του Ἀνθοῦσα (γιατί – ὅπως ἔλεγαν
καί οἱ ἀρχαῖοι – πῆρε ἀπ᾽ αὐτήν ὄχι μόνο «τό ζῆν» ἀλλά καί «τό εὖ ζῆν», μέσῳ τῆς
ὀρθῆς παιδείας καί τῆς χριστιανικῆς ἀνατροφῆς), ἐξαιρετική μόρφωση ἔλαβε καί ἀπό
τούς πιό διαπρεπεῖς διδασκάλους καί ρήτορες τῆς ἐποχῆς του. Φοίτησε κοντά στούς
περίφημους Λιβάνιο καί Ἀνδραγάθιο, στούς ὁποίους ὀφείλει τήν ἄρτια ρητορική
καί φιλοσοφική κατάρτισή του. Ὁ ἐθνικός Λιβάνιος πού τόν ἐθαύμαζε γιά τά ἐξαιρετικά
χαρίσματά του, ἐπιθυμοῦσε νά τόν ἀφήσει διάδοχό του στή Σχολή ἄν, ὅπως εἶπε,
δέν τόν εἶχαν συλήσει (ἁρπάξει) οἱ Χριστιανοί. Βέβαια, ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι
τόν Ἰωάννη δέν τόν ἐσύλησαν οἱ Χριστιανοί, γιατί ὁ ἴδιος ἀπό μόνος του καί ἑκούσια
ἔγινε Χριστιανός.
Μετά
τό τέλος τῶν σπουδῶν του ἄσκησε γιά λίγους μόνο μῆνες τό ἐπάγγελμα τοῦ
δικηγόρου μέ ἐξαιρετική ἐπιτυχία. Ἐνῶ κατέπλησσε τό ἀκροατήριο μέ τήν εὐγλωττία
καί τό σπάνιο ρητορικό ταλέντο του καί ἐνῶ τό μέλλον του διαγραφόταν λαμπρό, ἔδειξε
πλήρη ἀποστροφή πρός τά ἐγκόσμια. Τά θεώρησε ὅλα ὡς σκύβαλα καί στράφηκε μέ ζῆλο
καί πάθος πρός τά ἱερά γράμματα, τή θεολογία. Αἰχμαλωτισμένος ἀπό σφοδρό
καί ἀκατανίκητο πόθο πρός τόν μοναχικό καί ἀσκητικό βίο, μετά τόν θάνατο τῆς
προσφιλοῦς μητέρας του, ἀφοῦ πρῶτα βαπτίστηκε, σέ ἡλικία εἰκοσιενός ἐτῶν ἀποσύρεται
σέ ὄρος κοντά στήν Ἀντιόχεια καί ζεῖ ἐκεῖ γιά ἕξι χρόνια (τέσσερα κάτω ἀπό τήν
καθοδήγηση γέροντα ἀσκητή καί δύο ὡς ἐρημίτης, «μόνος μόνῳ Θεῷ»), μέ σκληρή ἄσκηση
καί στερήσεις, συνεχῆ προσευχή καί μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Περνᾶ
τίς νύκτες προσευχόμενος γιά νά δαμάσει τόν ὕπνο καί νηστεύει μέχρι νά ἐξαντληθοῦν
τελείως οἱ δυνάμεις του. Στή μόνωση βρίσκει αὐτό πού κατά βάθος ζητᾶ. Ἡ
μόνωση καί ἡ ἡσυχία τοῦ προσφέρουν στιγμές περισυλλογῆς, αὐτοεξέτασης,
προσευχῆς καί κατάνυξης καί τόν ἀνυψώνουν στίς σφαῖρες τοῦ ὑπερφυσικοῦ. Ἡ
περίοδος αὐτή τῶν ἕξι ἐτῶν τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς σφραγίζει ἀποφασιστικά τόν
χαρακτήρα του καί τήν μετέπειτα ζωή του. Σ᾽ ὅλη του τή ζωή παραμένει μεγάλος
νηστευτής καί ἡσυχαστής.
Ἡ
αὐστηρή ὅμως ἄσκηση μέσα σ᾽ ἕνα ὑγρό σπήλαιο κλονίζει τήν ὑγεία του, γι᾽ αὐτό
καί ἀναγκάζεται νά ἐπιστρέψει στόν κόσμο, στήν Ἀντιόχεια. ( Ἡ ἐπιστροφή
του στόν κόσμο ἦταν σχέδιο τοῦ Θεοῦ ὥστε νά ἀναδειχθοῦν τά μεγάλα καί ἐξαιρετικά
χαρίσματα τοῦ ἱεροῦ ἀνδρός).
Χειροτονεῖται
διάκονος τό 381 καί πρεσβύτερος τό 386 καί γιά ἕντεκα συνεχῆ χρόνια, μέχρι τό
397, ἀναπτύσσει στήν γενέτειρά του ἐκπληκτική ἐκκλησιαστική δράση. Κηρύττει,
συγγράφει, διενεργεῖ φιλανθρωπίες, ἀσκεῖ ἀντιαιρετικό ἀγώνα. Ἡ φήμη του ἁπλώνεται
παντοῦ, σ᾿ Ἀνατολή καί Δύση, φθάνει καί στή Βασιλεύουσα, καί ἔτσι μετά τήν
κοίμηση τοῦ ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Νεκταρίου τόν διαδέχεται,
παρά τήν θέλησή του, στόν ἀρχιεπισκοπικό θρόνο (398).
Ἀπό
τήν θέση αὐτή «ὁ λύχνος ὁ πολύφωτος» φωτίζει μέ τή σοφία του καί λαμπρύνει τά
πέρατα τῆς οἰκουμένης μέ τό ποιμαντικό, κοινωνικό καί φιλανθρωπικό ἔργο του. Ἀναμορφώνει
τή λατρευτική ζωή, ἐξυψώνει ἠθικά τόν κλῆρο, διοργανώνει τήν κοινωνική πρόνοια.
Καταπολεμᾶ καί συντρίβει τίς αἱρέσεις, διοργανώνει ἱεραποστολές σέ μακρινούς, εἰδωλολατρικούς
λαούς καί σπέρνει παντοῦ τόν χριστιανικό σπόρο. Τιτάνιος ὁ ἀγώνας του γιά τήν Ἐκκλησία
καί γιά τό ποίμνιό του, πού τό ὑπεραγαπᾶ. Ἔλεγε στό ποίμνιό του: «Ἐσεῖς εἶστε
συμπολῖτες μου, ἐσεῖς πατέρες μου, ἐσεῖς ἀδελφοί μου, ἐσεῖς παιδιά μου, ἐσεῖς
μέλη μου, ἐσεῖς φῶς μου, μᾶλλον καί ἀπό τό φῶς γλυκύτεροι...»! Περιορίζει τίς
δαπάνες τῆς ἀρχιεπισκοπῆς, ἐξοικονομεῖ χρήματα καί μέ τή βοήθεια ἑνός ἐπιτελείου
ἀπό ἐθελοντές πού τό ἀποτελοῦσαν εὔπορα ἄτομα – ἑνός στρατοῦ σωτηρίας μέ ὅπλα
τή συμπόνια καί τήν ἀγάπη καί μέ ἐπικεφαλῆς τόν ἴδιο – ἀνεγείρει
φιλανθρωπικά ἱδρύματα ἀγάπης: πτωχοκομεῖα, νοσοκομεῖα, ὀρφανοτροφεῖα, ξενῶνες
γιά τήν περίθαλψη τῶν πτωχῶν, τῶν ἀσθενῶν, τῶν ὀρφανῶν καί τῶν γερόντων. Ὅλα
καρποί τῆς ἔμπρακτης ἀγάπης καί τοῦ ἐλεήμονα χαρακτήρα του πρός τόν
συνάνθρωπο, πρός τόν πλησίον, πού εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ.
Ἦταν
γεννημένος ρήτορας. Ἦταν «ἡ χρυσή λύρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» πού κατεγοήτευε
τό πυκνό ἀκροατήριό του μέ τήν ρητορική δεινότητα καί τήν εὐγλωττία του καί
μέ τήν συναρπαστική δύναμη τοῦ λόγου του. Λόγος θεῖος, οὐράνιος, καρπός ἐμπνεύσεως
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πού ἔτρεφε τούς πνευματικά πεινασμένους. Λόγος
συναρπαστικός, σαγηνευτικός, θεσπέσιος, πού ὅσοι τόν ἀκοῦνε νομίζουν ὅτι βγαίνει
ἀπό χρυσό στόμα. Γι᾽ αὐτό τόν ὀνομάζουν Χρυσόστομο. Καί μένει ἀπό τότε
γνωστός στήν Ἱστορία καί θά μείνει αἰωνίως
ὡς Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος.
Μέ
τήν πύρινη καί ἐλεγκτική γλώσσα του στηλιτεύει τή διαφθορά καί τήν ἀνηθικότητα,
ἐλέγχει μέ δριμύτητα τίς παρεκκλίσεις τῆς χριστιανικῆς ζωῆς,
καταγγέλει τήν κοινωνική ἀδικία καί ἀνισότητα, καυτηριάζει τήν ἀσπλαγχνία
καί ἀναλγησία τῶν πλουσίων καί ἰσχυρῶν, ἐνῶ παραστέκεται στό πλευρό τῶν ἀδυνάτων,
τῶν καταφρονεμένων καί γίνεται πατέρας τῶν φτωχῶν, τῶν ὀρφανῶν, τῶν
πονεμένων...
Μέ
τήν ἀπαράμιλλη ἁγιότητα τοῦ βίου του καί τό πολύπλευρο φιλανθρωπικό ἔργο του,
κατακτᾶ τίς καρδιές τοῦ λαοῦ πού κυριολεκτικά τόν λατρεύει. Ὅμως ὁ ἀσυμβίβαστος
χαρακτήρας του καί τό ἐλεγκτικό του κήρυγμα συνασπίζει ἐναντίον του πολλούς
καί ἰσχυρούς ἐχθρούς οἱ ὁποῖοι συνεργάζονται καί συνωμοτοῦν
– μέ πρωτοστάτη τήν ματαιόδοξη αὐτοκράτειρα Εὐδοξία – καί ἐξορίζεται τήν πρώτη
φορά γιά μικρό διάστημα στή Βιθυνία, τήν δεύτερη ὅμως ὁριστικά στήν Κουκουσό τῆς
Ἀρμενίας καί στή συνέχεια στήν Πιτυούντα τοῦ Πόντου. Ὅμως προτοῦ φθάσει ἐκεῖ,
πεθαίνει στά Κόμανα τοῦ Πόντου ὕστερα ἀπό φοβερές κακουχίες καί
ταλαιπωρίες μιᾶς τρίμηνης μαρτυρικῆς πορείας. Στόν ἱερό ναό τοῦ Ἁγίου
Βασιλίσκου (πού ἦταν ἐπίσκοπος στά Κόμανα καί μαρτύρησε ἐπί Μαξιμιανοῦ)
λειτουργήθηκε γιά τελευταία φορά. Φορώντας ὁλόλευκη στολή, ἐκοινώνησε τῶν Ἀχράντων
Μυστηρίων καί προσευχήθηκε λέγοντας τή συνηθισμένη φράση του: «Δόξα τῷ Θεῷ
πάντων ἕνεκεν», πού μαρτυρεῖ τήν ἄπειρη εὐγνωμοσύνη του πρός τόν Δοτῆρα παντός ἀγαθοῦ.
Ἔπειτα εἶπε «Ἀμήν», ἔκανε τό σημεῖο τοῦ σταυροῦ καί παρέδωσε τήν ἁγία ψυχή του
στόν Κύριο. Ἦταν 14 Σεπτεμβρίου τοῦ 407...
Ὁ
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἀνήκει στή χορεία τῶν μεγαλυτέρων Πατέρων πού κοσμοῦν
τό στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας καί γενικά τῶν μεγαλυτέρων ἀνδρῶν πού ἔζησαν ποτέ ἐπί
τῆς γῆς. Ὡς μιά ἀπό τίς ἡρωϊκότερες καί ἁγιότερες μορφές τῆς Ἐκκλησίας ἔμεινε
στήν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητας ὡς ὁ ἀλύγιστος ἀγωνιστής, ὡς ὁ Ἱεράρχης τοῦ
καθήκοντος καί ὁ ἀκαταπόνητος μαχητής καί ἀσυμβίβαστος μάρτυρας τῆς ἀληθείας.
Ἀναδείχθηκε παράλληλα ἀπαράμιλλος συγγραφέας, ὁ μοναδικός καί ἀνυπέρβλητος ἑρμηνευτής
τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ, τό χρυσό στόμα τῆς Ἐκκλησίας, ὁ κοινός
Διδάσκαλος τῆς οἰκουμένης. Ὑπῆρξε ὁ κορυφαῖος, ὁ ἀνεπανάληπτος, ὁ πιό ἐκπληκτικός
ἐκκλησιαστικός ρήτορας ὅλων τῶν ἐποχῶν, ὁ μεγαλύτερος Χριστιανός παιδαγωγός ὅλων
τῶν αἰώνων, ἕνας ἄριστος γνώστης καί ἀνατόμος τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, τήν
ὁποία ἑρμήνευσε μέ μοναδική δεινότητα καί ἐξαιρετική ἐπιτυχία, ὅσο κανείς
ψυχολόγος καί ψυχίατρος ἄλλης ἐποχῆς.
Ὡς
μιμητής τοῦ Χριστοῦ ὑπῆρξε συγχρόνως καί μεγάλος ὡς ἄνθρωπος, ἀφοῦ ὑπηρέτησε
τόν ἄνθρωπο ἀγωνιώντας καί πάσχοντας γι᾽ αὐτόν. Καί ἦταν ἀκόμη ὁ κατ᾽ ἐξοχήν
ποιμαντικός πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, ὁ ὁποῖος, ἀφοῦ ἐσφράγισε τήν ἁγία ζωή του
μέ τό μαρτύριο, τόν πόνο καί τίς δοκιμασίες, ἐπιβλήθηκε στή συνείδηση τῶν πιστῶν
ὡς ἄριστο καί αἰώνιο ὑπόδειγμα μαρτυρίου καί ψυχικοῦ μεγαλείου.
Τό
συγγραφικό ἔργο του εἶναι ὀγκωδέστατο, μοναδικό καί ἀνεπανάληπτο. Εἶναι ὁ
πολυγραφότερος τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ μελίρρυτος λόγος του εἶναι
ἀπαράμιλλος, συναρπαστικός, σαγηνευτικός. Μέ τή συνεχῆ ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς
κατόρθωσε νά φθάσει σέ βαθιά κατανόησή της ὥστε νά γίνει ὁ κλασσικός ἑρμηνευτής
της καί ἰδιαιτέρως τῶν ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου. Θεωρεῖται ὁ «μετά Παῦλον
Παῦλος τῆς Ἐκκλησίας». Ἄν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος χαρακτηρίστηκε ὡς «τό στόμα τοῦ
Χριστοῦ», ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος θεωρήθηκε ὡς «τό στόμα τοῦ Παύλου»...
Τό
νά ἀποπειραθεῖ ὅμως κανείς νά μιλήσει γιά τό ἀξεπέραστο μεγαλεῖο τοῦ γίγαντα αὐτοῦ
τῆς σοφίας καί τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ λόγου, ἤ νά σκιαγραφήσει ἔστω καί ἀμυδρῶς τήν
ἐκπληκτική προσωπικότητα τοῦ κορυφαίου αὐτοῦ ἄνδρα, μέσα σέ τόσο λίγες γραμμές,
θά ἀποτελοῦσε ἀσφαλῶς μεγάλο σφάλμα.
Θά
ἦταν ὅμως καί παράλειψη νά μήν ἀναφερθεῖ ἐδῶ ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος συνέδεσε τό ὄνομά του καί τή ζωή του μέ τήν θεία Λειτουργία, τό
Μυστήριο τῶν αἰώνων, πού εἶναι τό κλειδί καί ἡ ἀπάντηση τῆς ζωῆς. Ἡ μυσταγωγική
τελετουργία τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ὁ θεσπέσιος τύπος τῆς θείας
Λειτουργίας πού φέρει τό ὄνομα τοῦ μεγάλου αὐτοῦ Ἱεράρχη, ἀπό τότε πού
καθιερώθηκε στή λειτουργική ζωή
τῆς Ἐκκλησίας (4ο μέ 5ο αἰώνα), τρέφει μέχρι καί σήμερα καί θά ἐξακολουθεῖ
νά τρέφει πνευματικά τούς ἀνθρώπους ἕως τῆς συντελείας τῶν αἰώνων. Τούς
μορφώνει καί τούς τελειοποιεῖ μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σέ
Χριστιανούς μέ τή Χάρη τοῦ Χριστοῦ. Μέ ἁπλά λόγια, τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας,
αὐτός ὁ διαρκής διάλογος μέ τό μυστήριο τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ πού μᾶς ἔχει
παραδοθεῖ μέ τό ὄνομα τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, σώζει χιλιάδες μετανοοῦντες
ἀνθρώπους αἰωνίως. Καί γεμίζει τόν Παράδεισο, τήν αὐλή τοῦ Κυρίου, μέ
σεσωσμένους...
(Ἀπό τόν ἐπετειακό Τόμο «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ», πενταετίας 2005-2009, τ.47)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου