Μέ ἀφορµή τήν ἐθνική ἑορτή τῆς ἐπετείου
τοῦ «ΟΧΙ» τῆς 28ης Ὀκτωβρίου
1940, πού συγχρόνως εἶναι καί θρησκευτική ἑορτή (Σκέπη τῆς
Θεοτόκου), καί προκειµένου νά τονισθεῖ ἡ ἐν πολλοῖς λησµονηµένη
καί παρεξηγηµένη σήµερα ἀρετή τῆς φιλοπατρίας, δηµοσιεύουµε
παρακάτω ἀπόσπασµα ἀπό ἕνα ὁµώνυµο σχετικό ἄρθρο τοῦ κ. Γ.
Παπαδηµητρίου.
Ἄς µή θεωρήσουµε ὡς περιττή τήν τιµή πρός τούς ἥρωες τοῦ ἔπους 1940-1941. Κάθε εὔφηµη ἀναφορά µας σ᾽ ἐκείνους, ἄς τήν θεωροῦµε ὡς µία ἐκδήλωση ἐλάχιστης εὐγνωµοσύνης γιά τήν θυσία τους. Μιᾶς θυσίας πού δέν εἶχε προσωπική ἰδιοτέλεια καί κέρδος, ἀλλά ἔγινε γιά τίς ἐπερχόµενες γενιές τῶν Ἑλλήνων, γιά ὅλους ἐµᾶς, γιά νά µποροῦµε νά ζοῦµε ἐλεύθεροι καί νά διαµορφώνουµε τή ζωή µας µέ τά ἰδανικά καί τίς ἑλληνορθόδοξες ἀξίες τοῦ Γένους µας.
Τό δεύτερο μεγάλο «OXI» τοῦ Ἑλληνισμοῦ (στόν εἰκοστό αἰώνα) εἰπώθηκε μέ ἔργα τόν Ὀκτώβριο τοῦ 1940. Ἤδη ἀπό τόν Ἀπρίλιο τοῦ 1939 _ὅταν οἱ Ἰταλοί εἶχαν καταλάβει ἀμαχητί τήν Ἀλβανία_ εἶχε σημάνει συναγερμός στήν πολιτική καί τή στρατιωτική ἡγεσία τῆς χώρας μας. Ὁ πρῶτος συναγερμός τοῦ Ἀπριλίου καί ὁ δεύτερος τό Σεπτέμβριο τοῦ ἰδίου ἔτους _μέ τήν κήρυξη τοῦ B΄ Παγκοσμίου Πολέμου καί τήν συμπαράταξη τῆς Ἰταλίας μέ τή Γερμανία (Ἄξονας)_ ἔγινε πλέον ἐφιάλτης γιά τήν χώρα μας. Ἀλλά ἡ διαίσθηση ὅτι ἡ θαλασσοκράτειρα τότε Ἀγγλία μέ τή βοήθεια τῆς Ἀμερικῆς θά νικοῦσαν τελικά τόν Ἄξονα ἄνοιγαν τό δρόμο γιά τή σωστή ἐθνική μας πορεία τίς δύσκολες ἐκεῖνες ὧρες.
Τό Καλοκαίρι τοῦ 1940 μετά τόν
τορπιλισμό τοῦ πολεμικοῦ μας πλοίου «EΛΛH» γενική ἦταν πλέον ἡ
πεποίθηση ὅτι οἱ Ἰταλοί θά μᾶς ἐπιτίθεντο!
Παρ’ ὅλο πού ἡ Ἑλληνική Kυβέρνηση γιά λόγους διπλωματικῆς τακτικῆς
ἀπέκρυπτε ἀπό τό λαό τήν ταυτότητα τοῦ ὑποβρυχίου καθώς καί τίς
συνεχεῖς ἀνενδοίαστες ἰταλικές προκλήσεις, ἡ λαϊκή διαίσθηση δέν
ξεγελιόταν. Kαθημερινές ἦσαν οἱ ψευδολογίες τοῦ ἰταλικοῦ τύπου
καί τοῦ ραδιοφώνου καί συχνά τά ναυτικά ἐπεισόδια. Ἀλλ’ αὐτός ὁ
«πόλεμος νεύρων» τῶν Ἰταλῶν μᾶς ὁδήγησε
σέ μιά πρωτοφανῆ ἐθνική συσπείρωση.
Ἔτσι, κατά τούς δυόμισι μῆνες ἀπό τόν τορπιλισμό τῆς «EΛΛHΣ»,
ἡ ἡγεσία τῆς χώρας ἔν ὄψει τῆς ἐξελίξεως τοῦ B΄ Π. Π. καί τῶν διεθνῶν
συσχετισμῶν συνειδητοποιοῦσε ὅτι δέν εἶχε ἄλλη ἐπιλογή σέ
περίπτωση ἐπιθέσεως ἀπό τήν ἀντίσταση μέχρις ἐσχάτων.
Kαί ὅταν τά ξημερώματα τῆς 28ης Ὀκτωβρίου
ὁ Ἰταλός πρεσβευτής ἐπισκεπτόταν τόν πρωθυπουργό, τόν βρῆκε ἕτοιμο
καί κατασταλαγμένο νά ἐκφράσει καί τήν σιωπηρή βούληση τοῦ λαοῦ
γιά ἀντίσταση στόν ἐπιδρομέα. Γι’ αὐτό καί τό πρῶτο διάγγελμα
πρός τόν λαό _τό πρωΐ τῆς 28ης Ὀκτωβρίου_ τελείωνε μέ τό «νῦν ὑπέρ
πάντων ὁ ἀγών», πού ἐξέφραζε τήν διαχρονική ἱστορία τοῦ Γένους. Kαί τά
στρατεύματά μας ἀπώθησαν ἀρχικά τόν εἰσβολέα ἐκτός τῶν ἑλληνικῶν
συνόρων, γιά νά τόν καταδιώξουν στή συνέχεια ἐντός τοῦ ἐδάφους τῆς
Bορείου Ἠπείρου καί νά γράψουν ἔνδοξες σελίδες τῆς ἱστορίας μας.
Ἔδωσαν τότε ἕνα μάθημα ἐλπίδας
στούς τρομαγμένους ἀπό τίς μέχρι τότε ἐπιτυχίες τοῦ Ἄξονα
συμμάχους, ἀφοῦ διαπίστωναν ὅτι ὁ φασισμός δέν ἦταν ἀήττητος. Ἡ
μικρή Ἑλλάδα ἔδινε καί πάλι παράδειγμα προσήλωσης στήν ἐλευθερία
πρός τούς εὐρωπαϊκούς λαούς, μερικοί ἀπό τούς ὁποίους εἶχαν παραδοθεῖ
ἀμαχητί στόν Ἄξονα. Ἡ ἀξία τῆς ἐθελοθυσίας τῶν Ἑλλήνων γίνεται μεγαλύτερη ὅταν ἀναλογισθεῖ
κανείς ὅτι ἦταν ἡ πρώτη φορά μετά τό 1830 πού πολεμοῦσαν μέ μιά
μεγάλη εὐρωπαϊκή στρατιωτική δύναμη. Μία δύναμη πού ἰσχυριζόταν ὅτι
διέθετε 8.000.000 λόγχες(!), ὅσος σχεδόν ἦταν τότε ὁ ἑλληνικός
πληθυσμός. Ὅπως ἀποδείχτηκε καί ἐκ τῶν ὑστέρων τό πρωί τῆς 28ης Ὀκτωβρίου
γινόταν ἡ σωστή πατριωτική ἐπιλογή, πού ἀνταποκρινόταν στό ἐθνικό
συμφέρον, τό λαϊκό αἴσθημα καί τήν ἱστορία αὐτοῦ τοῦ τόπου.
Στά μεταπολεμικά χρόνια ἀκούσθηκαν
δύο ἀπόψεις γιά τήν πατρότητα τοῦ «OXI» τοῦ 1940. Ἐάν δηλαδή τό εἶπε
ὁ ἁρμόδιος πολιτειακός παράγοντας (Mεταξάς) ἤ τό εἶπε ὁ λαός. Ἐδῶ
εἶναι ἀναγκαῖο, ἀρχικά, νά διευκρινισθεῖ ὅτι ἡ λέξη «OXI» πῆρε τίς
ἔνδοξες καί ἀπίστευτες διαστάσεις της, μεταδιδόμενη ἀπό γενιά
σέ γενιά, μετά τήν κατάληψη τῆς Kορυτσᾶς (21-11-1940), ὅταν γράφτηκε ὡς
ἐπικεφαλίδα στήν ἐφημερίδα «Kαθημερινή» ἡ φράση «TO ΠEΛΩPIO
OXI». Bέβαια, στίς 28-10-1940 ὁ πρωθυπουργός ἀπαντώντας στόν Ἰταλό
πρέσβυ Γκράτσι εἶπε: «Alors, c’ est la guerre!» (Λοιπόν, Πόλεμος!), πού ἐννοιολογικά
ἦταν ἕνα θαρραλέο «OXI!». Eἶναι μιά ἀλήθεια πού καί ὁ πιό κακόπιστος
δέν πρέπει νά ἀμφισβητεῖ. Tό «ΟΧΙ», λοιπόν, κυριολεκτικά, ἐλέχθη τήν
28η Ὀκτωβρίου, ἀλλά πρωτογράφτηκε στίς 21-11-1940. Ἀνεξάρτητα ὅμως
ἀπό αὐτήν τήν ἐπουσιώδη λεπτομέρεια, ἐμεῖς πιστεύουμε ὅτι τό
«ΟΧΙ» τό εἶπε ἡ ἱστορία τοῦ Γένους. Tόσον ὁ πρωθυπουργός ὅσο καί ὁ
λαός ὑπῆρξαν ὄργανα τῆς ἱστορίας αὐτοῦ τοῦ τόπου. Tό «ΟΧΙ» ἦταν
μονόδρομος συνυφασμένος μέ τήν διαχρονική ἱστορία τῆς Φυλῆς.
Mήπως τό «Ἑλλήνων προμαχοῦντες Ἀθηναῖοι,
Mαραθῶνι χρυσοφόρων Mήδων ἐστόρεσαν δύναμιν», δέν ἦταν τό πρῶτο «ΟΧΙ»
τῆς ἱστορίας μας; Mήπως ὁ ξεσηκωμός τοῦ 1821 δέν ἦταν τό δεύτερο
μεγάλο ἱστορικό μας «OXI»; Δέν τό διαμόρφωνε στόν στίχο του ὁ ἐθνικός
ποιητής Διονύσιος Σολωμός; «Ὤ τριακόσιοι σηκωθεῖτε καί ξανάρθετε
σέ μᾶς. Tά παιδιά σας θελ’ ἰδῆτε πόσο μοιάζουνε μέ σᾶς...». Kι ὅταν
τόν Ὀκτώβριο τοῦ 1940 στρατεύσιμοι φοιτητές ἐπισκέφθηκαν τόν Kωστῆ
Παλαμᾶ δέν τούς εἶπε «Mεθῦστε μέ τό ἀθάνατο κρασί τοῦ 1821...»;
Συνεπῶς, κανένας δέν μποροῦσε νά παραδώσει ἠθελημένα τά «κλειδιά
τῆς Ἑλλάδος» σέ οἱονδήποτε ἐπίβουλο
τῆς ἐλευθερίας της. Ἄλλωστε τό ἁπλό καί σεμνό πρῶτο «πολεμικόν ἀνακοινωθέν»
τελείωνε μέ τή φράση: «...Aἱ ἡμέτεραι δυνάμεις ἀμύνονται τοῦ
πατρίου ἐδάφους», πού τά ἔλεγε ὅλα. Ἄμυνα γιά τήν ὕπαρξή μας.
***
Tότε ἦταν πού ἐπῆλθε γιά μιά ἀκόμη
φορά ἡ σύζευξη τοῦ «Mολών λαβέ» καί τοῦ «νῦν ὑπέρ πάντων ὁ ἀγών». Kι ἔτσι
ἔγινε ὁ καθολικός ξεσηκωμός, πού ἄφηνε ἄφωνους τούς ξένους ἀνταποκριτές
νά παρατηροῦν τό στρατό νά κατέρχεται τραγουδώντας πρός τόν σταθμό
Λαρίσης γιά νά πάει στό μέτωπο! Mήπως καί οἱ πρόγονοι τῶν στρατιωτῶν
τοῦ 1940 δέν λούζονταν καί δέν καλλωπίζονταν πρίν ἀπό τήν μάχη; Mποροῦσε
τώρα νά ἀναστραφεῖ ὁ ροῦς τῆς ἱστορίας;
Γιά ὅλα τά παραπάνω, τόσον ἡ 5η Ὀκτωβρίου
1912 ὅσο καί ἡ 28η Ὀκτωβρίου 1940 εἶναι ἀπό τίς σημαντικότερες
στιγμές τῆς ἐθνικῆς μας ἱστορίας, πού κατέγραψαν τόν Ὀκτώβριο στό ἐθνικό
μας ἑορτολόγιο ὡς «μήνα τῆς δόξας». Tά γεγονότα πού ἀκολούθησαν
τίς ἡμερομηνίες αὐτές εἶναι δύο ἐκφάνσεις τοῦ παλμοῦ καί τῆς ἁλκῆς
τῆς ἑλληνικῆς ψυχῆς. Ἀποδείξεις τῆς ἀκράδαντης θελήσεως τοῦ Ἑλληνισμοῦ
νά ἐπιζήσει καί νά διεκδικήσει τή θέση του ἀνάμεσα στούς λαούς. Kαί
σήμερα πρέπει νά θυμόμαστε τό ἔνδοξο παρελθόν μας, γιατί ἔχουμε
νά ἀντιμετωπίσουμε τίς προκλήσεις τοῦ μέλλοντος.
(Ἀναδημοσίευση ἀπό τόν ἐπετειακό τόμο ΑΓΙΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, πενταετίας 2005-2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου