Το χωρίο από την Α’ Καθολική Επιστολή του Ευαγγελιστή Ιωάννη μπορεί, εύκολα, να ερμηνεύσει τη σημερινή ημέρα.
Την Πρώτη Κυριακή των Νηστειών, αγαπητοί μου αδερφοί, η Αγία μας Εκκλησία όρισε να εορτάζεται η Αναστήλωση των Εικόνων από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη.
Στους Ιερούς Ναούς, σπουδαία συμβολή και σημαντική θέση κατέχουν οι ιερές εικόνες, οι οποίες δέχονται την τιμητική προσκύνηση από τους πιστούς.
Ο Ιησούς Χριστός, όταν ήρθε στη Γη, έλαβε σάρκα όπως είναι η δική μας. Άρα, υπήρξε ένα πρόσωπο με ανθρώπινη υπόσταση. Άρα, μπορούμε να ιστορήσουμε το Πρόσωπό Του και να αποδίδεται η τιμή σε Αυτόν. Επίσης, η Παναγία και οι Άγιοι υπήρξαν ιστορικά πρόσωπα, τα οποία μπορούμε να ιστορήσουμε.
Με την απεικόνιση των αγίων μορφών επάνω σε κάποιο υλικό (ξύλο, ύφασμα κλπ.), «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει», όπως αναφέρει ο Μέγας Βασίλειος, αλλά και η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο ασπάστηκε την παραπάνω αναφορά.
Άρα, λοιπόν, όταν προσκυνούμε τις άγιες εικόνες, η τιμή μεταβαίνει στο εικονιζόμενο πρόσωπο. Προσκυνάμε τις πληγές του Χριστού, το πανάχραντο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου και τις ζωές των Αγίων, οι οποίες ήταν κατά το θέλημα του Θεού.
Προσπάθησαν κάποιοι να καταστρέψουν και να απαγορέψουν τις εικόνες εντός των ναών, μετά από κάποια μοντέρνα επιρροή. Αλλά η αλήθεια, πάντα στο τέλος κυριαρχεί. Με αυτό τον τρόπο, κυριάρχησε η αλήθεια και στην Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία διακήρυξε την πίστη της Ορθοδοξίας, σύμφωνα με την οποία:
«Αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Πατέρων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Ὀρθοδόξων, αὕτη ἡ πίστις τὴν Οἰκουμένην ἐστήριξεν. Ἐπὶ τούτοις τοὺς τῆς εὐσεβείας Κήρυκας ἀδελφικῶς τε καὶ πατροποθήτως εἰς δόξαν καὶ τιμὴν τῆς εὐσεβείας, ὑπὲρ ἧς ἀγωνίσαντο, ἀνευφημοῦμεν καὶ λέγομεν· Τῶν τῆς Ὀρθοδοξίας προμάχων εὐσεβῶν Βασιλέων, ἁγιωτάτων Πατριαρχῶν, Ἀρχιερέων, Διδασκάλων, Μαρτύρων, Ὁμολογητῶν, Αἰωνία ἡ μνήμη».
Σε όσους υποστήριξαν την αληθινή πίστη σχετικά με τις άγιες εικόνες, ανευφημεί η Σύνοδο το «Αἰωνία ἡ μνήμη».
Με αυτό τον τρόπο, προσπάθησε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος να επαναφέρει την ενότητα στους κόλπους των Χριστιανών, όπου για περισσότερα από 100 χρόνια ταλάνισε το θέμα των εικόνων τους πιστούς.
Ακόμα, και η σημερινή ευαγγελική διήγηση έχει ως πρότυπο την ορθή πίστη μέσα από τον Φίλιππο και τον Ναθαναήλ. Όλους μας, μάς καλεί ο Χριστός στην αλήθεια, φτάνει εμείς να αποδεχτούμε την πρόσκλησή Του και να βαδίσουμε στο δρόμο Του, όπου είναι ο δρόμος της αλήθειας και της ζωής.
Ο Φίλιππος αποδέχεται την πρόσκληση, που του γίνεται από τον Χριστό και πληροφορεί τον Ναθαναήλ σχετικά με τον Χριστό. Ο Ναθαναήλ έχοντας κάποιες απορίες, του γίνεται η πρόσκληση από τον Φίλιππο: «Έρχου και ίδε». Ο Ναθαναήλ συναντάει τον Χριστό και βλέπει μπροστά του την Αλήθεια και τη Ζωή. Από τότε ο Ναθαναήλ ακολουθεί τον Χριστό.
Με αυτό τον τρόπο, μπορούμε και εμείς να βρούμε και να συναντήσουμε τον Χριστό στη ζωή μας. Πρωτίστως, με το βάπτισμά μας ώστε να γίνουμε η ένταξή μας μέσα στο χώρο της Εκκλησίας. Εκεί μέσα, υπάρχει η αλήθεια σχετικά με την πίστη, καθώς οι πατέρες και οι Οικουμενικές Σύνοδοι παρέδωσαν σε όλο τον κόσμο την ορθότητά και την πιστότητά της.
Μπορούμε, να μετέχουμε στα μυστήρια της Εκκλησίας μας και, ειδικότερα, στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, στην κοινωνία του Σώματος και Αίματος του Χριστού, αλλά και στη μελέτη του Λόγου του Θεού, της Αγίας Γραφής.
Τότε, θα μπορέσουμε να γίνουμε
μέτοχοι της χάριτος του Θεού και της χαράς της Αναστάσεως του Κυρίου, ώστε να
δηλώσουμε και εμείς, σύμφωνα με το Συνοδικό της Ορθοδοξίας: «Αὕτη ἡ πίστις
τῶν Ὀρθοδόξων, αὕτη ἡ πίστις τὴν Οἰκουμένην ἐστήριξεν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου