Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
Η ψευδοεπιστήμη δημαγωγεί εναντίον
της πίστης, η ψευδοθεολογία δημαγωγεί εναντίον της επιστήμης. Η ψευδοεπιστήμη
παίρνει τις χείριστες και πρωτογενείς μορφές της πίστης, αυτές τονίζει σαν
πίστη γενικώς, αυτές κριτικάρει και αυτές αρνείται.
Η ψευδοθεολογία πάλι έχει μάτια μόνο
για καταχρήσεις των επιστημονικών εφευρέσεων και ανακαλύψεων, γενικεύει αυτές
τις καταχρήσεις και αρνείται την επιστήμη.
Τον τελευταίο αιώνα (19ο) εξελίχθηκαν σημαντικά οι φυσικές και οι τεχνολογικές επιστήμες. Οι σοβαροί άνθρωποι αυτό το χρησιμοποίησαν για εμβάθυνση, ενώ οι γραφικοί για να κάνουν πιο ρηχή τη ζωή. Λόγω αυτού τού πλουτισμού της επιστήμης οι σοβαροί έγιναν σοβαρότεροι, ενώ οι γραφικοί γραφικότεροι.
Οι σοβαροί δεν βλέπουν την αλήθεια
διπλή, μία στην επιστήμη, μία δεύτερη στην πίστη, αλλά αισθάνονται αρμονία
μεταξύ τού ενός και τού άλλου.
Οι γραφικοί απολαμβάνουν τις περιττές
φιλονικίες, και τονίζοντας πάντα την αυθάδεια μπροστά στη λογική σκέψη,
δημιουργούν αξία για τον εαυτό τους από το ότι με την επιστήμη αντιλέγουν στην
πίστη ή, αντίθετα, με την πίστη αντιλέγουν στην επιστήμη.
Η υγιής πίστη δεν αντιλέγει ποτέ προς
την πραγματική επιστήμη ούτε η πραγματική επιστήμη αρνείται την υγιή πίστη.
Μόνο οι αρρωστημένες μορφές τού ενός και τού άλλου είναι υπερβολικές και
ακραίες. Η πίστη μου στον Θεό δεν με εμποδίζει στο να αναγνωρίσω και να
υιοθετήσω όλη την πραγματική επιστήμη, από το άλφα ως το ωμέγα. Η επιστήμη μου
όμως λαμβάνει διαύγεια, πληρότητα και ορμή, εάν τη φωτίσω και τη ζεστάνω με
υγιή πίστη.
Να ξέρετε ότι όταν ένας επιστήμονας
ξεσηκώνεται εναντίον της πίστης εν ονόματι της επιστήμης, αυτός ξεσηκώνεται
εναντίον της χείριστης μορφής της πίστης εν ονόματι της κάλλιστης επιστήμης.
Και όταν ένας θεολόγος ξεσηκώνεται
εναντίον της επιστήμης εν ονόματι της πίστης, αυτός ξεσηκώνεται ενάντια στη
μέγιστη κατάχρηση και μέγιστη επιζήμια μορφή της επιστήμης εν ονόματι της
κάλλιστης πίστης.
Η κάλλιστη επιστήμη όμως στέκει στην
τέλεια αρμονία με την κάλλιστη πίστη. Ενώ οι κάλλιστοι ποτέ δεν φιλονικούν, οι
κάλλιστοι καταλαβαίνονται και αγαπιούνται.
Οι μικροί φιλονικούν και τρώγονται,
και ηδονίζονται με την φιλονικία και τις τριβές.
Όμως η φιλονικία και οι τριβές της
ψευδοπίστης και της ψευδοεπιστήμης ταλαντεύουν πολλές απλές ψυχές στην πίστη.
Και όταν ταλαντευτεί, η πίστη τους αγωνίζεται για επιβίωση. Και συχνά ο αγώνας
τελειώνει με ήττα της πίστης. Η ήττα της πίστης σημειώνει το θρίαμβο τού
σκότους και της κακίας μέσα στους ανθρώπους.
[Αργά βαδίζει ο Χριστός (161-163), Εν Πλω 2013]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου