ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
( Η επιμέλεια και η προσαρμογή στο σύγχρονο γλωσικό ιδίωμα έγινε από τον
Χαράλαμπο Μουζουρίδη , θεολόγο )
Αλλά, ας αφήσουμε τον Άγιο να μας μιλήσει
: ( από την ερμηνεία στο ΠΑΤΕΡ ΗΜΩΝ σελ. 28
΄΄ Περί συνεχούς μεταλήψεως… ΄΄ έκδοση Σ. Σχοινά , Βόλος , 1971
).
Δεν υπάρχει μακαριότερο και ειρηνικότερο
πράγμα μήτε στον ουρανό, μήτε στη
γη από το να πράττει κανείς το θέλημα
του Θεού. Ο εωσφόρος ήταν στον ουρανό . Επειδή όμως δεν ήθελε να κάνει το θέλημα του
Θεού γκρεμίστηκε στον άδη. Ο Αδάμ ήταν
μέσα στον παράδεισο και ΄΄ ετιμάτο ως βασιλεύς ΄΄ απ΄ όλη την κτίση . Επειδή όμως δε φύλαξε τη θεϊκή εντολή , έπεσε σε έσχατη ταλαιπωρία.
Λοιπόν, εκείνος που δεν θέλει να κάνει το
θέλημα του Θεού, είναι καθολικά υπερήφανος. Γι΄ αυτό, ο προφήτης Δαυίδ, δίκαια τους καταριέται
, λέγοντας : ΄΄
επετίμησας υπερηφάνοις ΄ επικατάρατοι οι εκκλίνοντες
από των εντολών σου ΄΄. και ΄΄ υπερήφανοι παρηνόμουν έως σφόδρα
΄΄ (Ψαλμ. 118, 21, 51) . Δηλαδή , ΄΄ επετίμησες
τους υπερήφανους ανθρώπους, Κύριε΄ ας είναι καταραμένοι όσοι
δεν φυλάττουν τις εντολές σου΄΄. Και πάλι : ΄΄ οι υπερήφανοι κάνουν πολλές
παρανομίες και παραβάσεις΄΄.
Μ΄αυτό ο Προφήτης δείχνει πως αιτία της
παρανομίας είναι η υπερηφάνεια, και πάλι , αιτία της υπερηφάνειας είναι η
παρανομία. Γι΄αυτό. είναι αδύνατο να
βρει κανείς άνθρωπο ταπεινό ανάμεσα στους παράνομους,και πάλι , άνθρωπο που να φυλάει το νόμο μεταξύ των υπερήφανων ,
διότι η υπερηφάνεια είναι αρχή και
τέλος κάθε κακίας
.
Θέλημα όμως του Θεού είναι να απαλλαγούμε από τα
κακά και να πράττουμε τα καλά, όπως λέει ο ίδιος Προφήτης : ΄΄ Έκκλινον από
κακού και ποίησον αγαθόν ΄΄. Δηλαδή, ΄΄ παραμέρισε από το κακό και κάμε το
καλό ΄΄ . Καλά είναι αυτά που είναι βεβαιωμένα από την
Αγία Γραφή , και από τους Αγίους της
Εκκλησίας μας και όχι όσα άφρονα λέει ο καθένας
, που πολλές φορές
είναι βλαπτικά και οδηγούν τον
άνθρωπο στην απώ-λεια.
Εάν όμως ζούμε κατά την συνήθεια του
κόσμου και σύμφωνα
με την επιθυμία του ο καθένας ,
εμείς οι Χριστιανοί δεν έχουμε καμιά διαφορά από
τα άπιστα έθνη , που δεν έχουν νόμο και Γραφές , ούτε
διαφέρουμε από τους ανθρώπους εκείνους που ζούσαν στον καιρό της αναρχίας, όπως
είναι
γραμμένο στο Βιβλίο των Κριτών: ΄΄έκαστος το ευθές εν οφθαλμοίς
αυτού
εποίει , ότι ουκ ην βασιλεύς εν ταις
ημέραις εκείναις ΄΄. Δηλαδή , ΄΄ ο καθένας έκανε εκείνο που
του φαινόταν καλό στα μάτια του , διότι
δεν υπήρχε βασιλιάς εκείνο τον καιρό
΄΄.
Γι΄αυτό και οι
Εβραίοι, όταν θέλησαν να θανατώσουν τον Κύριό μας από το φθόνο τους, ο Πιλάτος θέλησε να τον
απολύσει , γιατί δεν έβρισκε σ΄ Αυτόν καμιά
αιτία θανάτου. Εκείνοι όμως ( οι Εβραίοι
) απάντησαν και είπαν : ΄΄ ημεις νόμον έχομεν και κατά τον νόμον ημών
οφείλει απο-
θανείν,
ότι εαυτόν Υιόν Θεού εποίησεν ΄΄. Δηλαδή ,΄΄ εμείς έχουμε νόμο
και κατά το νόμο μας πρέπει να πεθάνει, επειδή έκανε τον εαυτό του Υιό
Θεού
΄΄. Λέγοντας όμως αυτά ψεύδονταν. Διότι,
πού είναι γραμμένο στο
νόμο
ότι πρέπει να θανατωθεί, επειδή έκανε τον εαυτό του
Υιόν Θεού ; Απεναντίας μάλιστα η Θεία Γραφή
ονομάζει τους ανθρώπους θεούς και υιούς Θεού : ΄΄ Εγώ είπα, θεοί εστέ, και υιοί Υψίστου πάντες ΄΄ ( Ψαλμ. 81, 6 ) . Δηλαδή ,
΄΄ Εγώ ο Θεός, είπα, ότι είστε όλοι θεοί και
υιοί του Θεού ΄΄. Επομένως, όταν έλεγαν νόμο
έχουμε, έλεγαν ψέμματα, γιατί τέτοιος
νόμος δεν υπάρχει.
Βλέπεις , αγαπητέ μου , πως νόμο έκαναν το
φθόνο και την κακία τους;
Γι΄αυτούς
αναφέρει η Σοφία του Σολομώντα: ΄΄ έστω δε ημών η ισχύς νό-
μος,
και, ενεδρεύσωμεν τον δίκαιον΄΄. Δηλαδή, ΄΄ας κάνουμε νόμο τη δύ-
ναμή
μας και ας παγιδεύσουμε κρυφά τον δίκαιο΄΄. Παρόλου που ο νόμος
και
οι Προφήτες έγραψαν, πως θα σαρκωθεί ο Χριστός και θα πεθάνει για τη ζωή και τη σωτηρία του κόσμου, όχι
όμως σύμφωνα με το σκοπό εκείνων των παράνομων ( Εβραίων ) .
Συμπερασματικά, για να μην πάθουμε και ΄μεις
τα ίδια, ας προσέχουμε στις εντολές του
Κυρίου μας , και έξω
από τα γεγραμμένα ας μη ζούμε. Οι εντολές του Χριστού δεν είναι βαρειές ,
όπως λέει ο Ευαγγελιστής Ιω-
άννης.
Επειδή δε, ο Κύριός μας έκαμνε ανελλιπώς το θέλημα του Πατρός στη γη , γι΄αυτό
πρέπει να τον παρακαλούμε να δίνει δύναμη και σε μας ,
και
να μας φωτίζει να κάνουμε και εμείς το άγιο θέλημά Του στη γη , ό-
πως
το κάνουν οι άγιοι Άγγελοι στον Ουρανό .
Διότι, ΄΄ χωρίς Αυτού ου δυνάμεθα ποιείν
ουδέν ΄΄ ( Ιωάν. 15 , 5 ). Όπως οι Άγγελοι υποτάσσονται χωρίς αντιλογία σ΄όλα
τα θεία προστάγματα , έτσι , κατά κάποιο
τρόπο , πρέπει να υποτασσόμαστε
και όλοι εμείς οι άνθρωποι στο θείο θέλημα
, που περιέχεται μέσα στις θείες Γραφές , για να επικρατεί ειρήνη στη
γη ανάμεσα στους ανθρώπους , όπως συμβαίνει και στον ουρανό ανάμεσα
στους Αγγέλους , για να μπορούμε να λέμε με
παρρησία προς Αυτόν
:
΄΄ τον άρτον ημών
τον επιούσιον δος ημίν σήμερον ΄΄.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου