ΑΠΟ ΤΗΝ «ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ»
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
«ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ»
2ο μέρος
Β΄. Τό
Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ Ποτηρίῳ εἶναι πνευματικό γιά δύο λόγους:
1. Διότι
τό Μυστήριον τελεσιουργεῖται ὑπό τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος[i]
Ἐπίσης τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου, πού ἀναφέρεται στό Μυστήριο, εἶναι καί Πνευματικό, δηλαδή μολονότι εἶναι Πραγματικό καί ἀληθινό, ὅπως εἴπαμε παραπάνω, δέν εἶναι ὅμως καί φυσικό ἤ ὁρατό ἤ κάν ἀντιληπτό μέ τίς αἰσθήσεις, ἀλλά εἶναι Πνευματικό. Καί αὐτό γίνεται κατανοητό μέ δύο τρόπους. Πρῶτον, διότι τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου πού ἀναφέρεται στό Μυστήριο ἐνεργεῖται καί τελεσιουργεῖται ὄχι μέ τή μεσολάβηση τῶν νόμων τῆς φύσεως, ἀλλά μέ τήν παντοκρατορική ἐνέργεια καί δύναμη τοῦ Παναγίου καί Τελεταρχικοῦ Πνεύματος. Ὡς ἐκ τούτου τό Μυστήριο αὐτό εἶναι ὑπερφυσικό, εἶναι ἀκατάληπτο, εἶναι ἀκατανόητο καί ἑπομένως εἶναι ἄρρητο καί ἀνέκφραστο καί γίνεται ἀποδεκτό μόνο μέ τήν Πίστη.
Β΄. 2. Τό
Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ Ποτηρίῳ δέν εἶναι αἰσθητόν, ἀλλά νοεῖται κατά
τόν τρόπο τῆς ψυχῆς[ii]
Δεύτερο, εἶναι Πνευματικό τό Σῶμα καί Αἷμα τοῦ Κυρίου στό Μυστήριο
τῆς θείας Εὐχαριστίας, διότι αὐτό δέν κατανοεῖται μέ τόν τρόπο τοῦ ἀνθρωπίνου
σώματος (σ.σ.: δηλαδή δέν πρέπει νά περιμένουμε νά ἀντικρύσουμε
ἀνθρώπινο σῶμα), ἀλλά σύμφωνα μέ τόν τρόπον τῆς ψυχῆς, ἡ ὁποία εἶναι πνεῦμα, ὅπως
λέει ὁ Συρίγου Μελέτιος.῾Επομένως, ἀπ᾿ αὐτό προκύπτει ὅτι ὅπως τό Πνεῦμα, ἡ
ψυχή λοιπόν εἶναι ἀόρατη καί δέν γίνεται ἀντιληπτή μέ τίς αἰσθήσεις· ἔτσι καί
τό Σῶμα καί Αἷμα τοῦ Κυρίου στήν Εὐχαριστία εἶναι ἀόρατα καί δέν γίνονται
ἀντιληπτά μέ τίς αἰσθήσεις, ἐπειδή βρίσκονται πάνω ἀπό τή γνώση τῶν αἰσθήσεων.
Διότι λέει ὁ ἴδιος Συρίγου· «οὔτε ὁρατό καί ὁλωσδιόλου ἀντιληπτό μέ τίς
αἰσθήσεις πιστεύουμε ὅτι εἶναι τό Σῶμα τοῦ Κυρίου· ἀλλά λέμε ὅτι σκεπάζεται κάτω
ἀπό τό ἔνδυμα (σ.σ.: κάλυμμα) τοῦ ἄρτου καί ὅτι εἶναι παρόν στήν Εὐχαριστία μέ
τρόπο ἀόρατο.» Γι᾿ αὐτό τό λόγο μερικοί ὄχι ὀρθῶς, μεταχειριζόμενοι
καταχρηστικά τό ὄνομα τοῦ Πραγματικοῦ, θέλουν νά τελεῖται ἡ αἰσθητή σφαγή
σώματος καί αἰσθητή ἔκχυση αἵματος κατά τό Μυστήριο τῆς Εὐχαριστίας· διότι ἄν
συνέβαινε αὐτό, θά ἔπρεπε νά συνεργήσουν μέ τρόπο ὁρατό καί ὅλα τά αἰσθητά (σ.σ.
δηλαδή τά ἀντιληπτά διά τῶν αἰσθήσεων) ὄργανα πού ὑπηρέτησαν σ᾿
αὐτοῦ τοῦ εἴδους τή σφαγή καί σ᾿ αὐτοῦ τοῦ εἴδους τήν ἔκχυση τοῦ Αἵματος τοῦ
Κυρίου, ὁ Σταυρός δηλαδή καί τά καρφιά καί ἡ λόγχη καί τά ὑπόλοιπα· ἀλλά δέν
συμβαίνει αὐτό, δέν συμβαίνει· γιατί, ἄν καί εἶναι πραγματική ἡ Θυσία τοῦ Σώματος
τοῦ Κυρίου στό Μυστήριο, εἶναι ὅμως καί Πνευματική, δηλαδή μυστική, ἀόρατη καί
βρίσκεται πάνω ἀπό τή γνώση τῶν αἰσθήσεων· γι᾿ αὐτό καί ὀνομάζεται ἀναίμακτη
Θυσία. Διότι πίστη προϋποθέτουν τά Μυστήρια καί ὄχι γνώση μέ τίς αἰσθήσεις.
Φιλάγιος
[συνεχίζεται]
[i]
Β΄. Τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ
Ποτηρίῳ εἶναι πνευματικό γιά δύο λόγους:
1. Τό
Μυστήριον τελεσιουργεῖται ὑπό τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος
Εἶναι δὲ καὶ Πνευματικὸν τὸ ἐν τῷ Μυστηρίῳ Σῶμα καὶ
Αἷμα τοῦ Κυρίου, δηλαδὴ ἀγκαλὰ καὶ ᾖναι Πραγματικὸν καὶ ἀληθὲς, ὡς
εἴπομεν ἀνωτέρω, δὲν εἶναι ὅμως καὶ φυσικὸν, ἢ ὁρατὸν, ἢ ὅλως αἰσθητὸν,
ἀλλ᾿ εἶναι Πνευματικόν. Τοῦτο δὲ νοεῖται διχῶς. Πρῶτον, διὰ τὶ τὸ ἐν τῷ
Μυστηρίῳ Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐνεργεῖται καὶ τελεσιουργεῖται,
οὐχὶ διὰ μέσου τῶν ὅρων τῆς φύσεως, ἀλλὰ διὰ τῆς παντοκρατορικῆς ἐνεργείας
καὶ δυνάμεως τοῦ Παναγίου καὶ Τελεταρχικοῦ Πνεύματος. Ἐντεῦθεν τὸ
Μυστήριον τοῦτο εἶναι ὑπερφυσικὸν· εἶναι μυστηριῶδες· εἶναι ἀκατάληπτον,
καὶ ἀκολούθως εἶναι ἄῤῥητον καὶ ἀνέκφραστον, καὶ διὰ Πίστεως μόνης
δεχόμενον.
[ii]
Β΄. 2. Τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ
Ποτηρίῳ δέν εἶναι αἰσθητόν, ἀλλά νοεῖται κατά τόν τρόπο τῆς ψυχῆς
Δεύτερον, εἶναι Πνευματικὸν τὸ ἐν τῇ Εὐχαριστίᾳ Σῶμα
καὶ Αἷμα τοῦ Κυρίου, καθ᾿ ὅτι αὐτὸ δὲν νοεῖται κατὰ τὸν τρόπον τοῦ ἀνθρωπίνου
σώματος· ἀλλὰ κατὰ τὸν τρόπον τῆς ψυχῆς, ἥτις Πνεῦμά ἐστιν, ὡς λέγει
ὁ Συρίγου Μελέτιος· ὅθεν ἐκ τούτου ἕπεται, ὅτι καθὼς τὸ Πνεῦμα, εἴτ᾿
οὖν ἡ ψυχὴ εἶναι ἀόρατος καὶ ταῖς αἰσθήσεσιν οὐχ ὑποπίπτει· ἔτζι καὶ
τὸ ἐν τῇ Εὐχαριστία Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Κυρίου ἀόρατά εἰσι, καὶ ταῖς
αἰσθήσεσιν οὐχ ὑποπίπτουσιν, ὑπὲρ τὴν αἰσθησιν ὄντα· λέγει γὰρ ὁ αὐτὸς
Συρίγου· «οὔτε ὁρατὸν, καὶ ὅλως δι᾿ ὅλου αἰσθητὸν πιστεύομεν τὸ Σῶμα
τοῦ Κυρίου· ἀλλὰ λέγομεν νὰ σκεπάζεται ὑποκάτω εἰς τὸ ροῦχον τοῦ ἄρτου,
καὶ νὰ ᾖναι παρὼν ἀοράτως εἰς τὴν Εὐχαριστίαν». ὅθεν οὐκ ὀρθῶς τινες
καταχρώμενοι τὸ ὄνομα τοῦ Πραγματικοῦ, θέλουσιν αἰσθητὴν σφαγὴν
σώματος, καὶ αἰσθητὴν χῦσιν αἵματος ἐν τῷ Μυστηρίῳ τῆς Εὐχαριστίας· εἰ γὰρ ἦν τοῦτο, ἔπρεπε νὰ συνδράμουν ὁρατῶς
καὶ ὅλα τὰ αἱσθητὰ ὄργανα τὰ ὑπηρετήσαντα εἰς τὴν τοιαύτην σφαγὴν,
καὶ τὴν τοιαύτην χῦσιν τοῦ Αἵματος τοῦ Κυρίου, ὁ Σταυρὸς δηλαδὴ, καὶ οἱ
ἧλοι, καὶ ἡ λόγχη, καὶ τὰ λοιπὰ· ἀλλ᾿ οὐκ ἔστι τοῦτο, οὐκ ἔστι· διὰ τί,
εἰ καὶ πραγματικήν ἐστιν ἡ ἐν τῷ Μυστηρίῳ Θυσία του Σώματος τοῦ Κυρίου,
ἀλλὰ καὶ Πνευματική ἐστιν αὕτη, τουτέστι μυστικὴ, ἀόρατος, καὶ ὑπὲρ
τὴν αἴσθησιν· ὅθεν καὶ Θυσίαν καλεῖται ἀναίμακτος· Πίστιν γὰρ, ἀλλ᾿
οὐχὶ αἴσθησιν τὰ Μυστήρια ἀπαιτοῦσιν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου