ΑΠΟ ΤΗΝ «ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ»
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
«ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ»
Ἀπαγορεύτηκε λοιπόν ὁ ἐκκλησιασμός. Ἀκόμη καί αὐτό τό φτωχό ὑποκατάστατο τῆς λεγομένης «ἀτομικῆς προσευχῆς» (ἀλήθεια ὑπάρχει τέτοιο πράγμα στήν Ὀρθοδοξία; ποιός ἐπινόησε τούς ὅρους αὐτούς;) δέν ἦταν γραμμένο στίς ἕξι αἰτίες κατ᾿ ἐξαίρεσιν ἐξόδου στά «συγχωροχάρτια» μετακίνησης τῆς Κυβέρνησης. Ἡ συνέχεια γνωστή: ἀπειλές, πρόστιμα, παρακολούθηση ἀπό τήν ἀστυνομία τῶν πιθανῶν «ἑστιῶν μόλυνσης», δηλαδή τῶν Ὀρθοδόξων Ναῶν, προσαγωγές, συλλήψεις, συστάσεις, εἰσαγγελικές παρεμβάσεις, εἰρωνείες, βλασφημίες κατά τῆς θείας Κοινωνίας καί τό χειρότερο: σέ κάποιες περιπτώσεις αὐτοί πού ἀπαγόρευσαν τήν τέλεση ἱερῶν Ἀκολουθιῶν ἦταν οἱ ἴδιοι οἱ Ποιμένες, οἱ ἀρχιερεῖς, γιά νά δείξουν στήν Ἐξουσία πόσο καλά τῆς ὑποτάσσονται, πόσο πειθήνιοι τῆς εἶναι καί πόσο τέλος πάντως ἀξίζουν καί αὐτοί τά ψαροκόκαλα μέ τά ὁποῖα θά ἀνταμείψει τούς «φρονίμους υἱούς» ὁ κοσμοκράτωρ τοῦ αἰῶνος τούτου τοῦ ἀπατεῶνος....
Γιά νά μήν ἐπεκταθοῦμε περισσότερο, τό θέμα τό ὁποῖο, τό παρόν μικρό
πόνημά μας, ἀξιώνει νά ἀναδείξει εἶναι τί
φρονεῖ (σέ ἐνεστῶτα χρόνο, ἀφοῦ οἱ Ἅγιοι ζοῦν αἰωνίως ἐν Χριστῷ) ὁ Ἅγιος Νικόδημος γιά τή θεία Κοινωνία,
ἡ ὁποία τόσο λοιδορήθηκε κατά τήν περίοδο αὐτή ἀκόμη καί ἀπό ὑψηλόβαθμα κυβερνητικά
χείλη, ἀκόμη καί ἀπό αὐτήν τήν ἴδια τήν Ὑπουργό Παιδείας καί πάλαι ποτέ
Θρησκευμάτων. Καί αὐτό γιατί ἀπό χείλη ὄχι μόνον ἀθέων καί ἀσχέτων –εἰδημόνων
καί μή– ἀκούστηκαν βλασφημίες, ἀλλά καί
γιατί ἐν τοῖς πράγμασι οἱ βλασφημίες αὐτές υἱοθετήθηκαν ἐν τῇ πράξει ἀπό μερίδα
κλήρου καί λαοῦ, ἀκόμη καί ἀπό ἀρχιερεῖς.
Ἐνδεικτικά, εἴδαμε ὑπερατλαντικό ἀρχιερέα –καί πιθανῶς αὐριανό Οἰκουμενικό
Πατριάρχη– νά κοινωνάει ἕκαστον πιστόν μέ μοναδικό γιά κάθε πιστό
κουταλάκι-λαβίδα. Εἴδαμε ὑπερσιβηρικό ἀρχιερέα –καί πιθανότατα αὐριανό «τριτορωμαῖο»
Πατριάρχη– νά ἐμβαπτίζει τήν ἁγία Λαβίδα μετά τήν μετάληψη ἑκάστου πιστοῦ σέ
δύο νεροπότηρα, τό ἕνα ἀπό τά ὁποῖα ἐγράφη πώς ἦταν ξίδι (ἀλήθεια, πόσο εὔκολα
ξαναγυρίσαμε στό «ὄξος καί χολή»!). Ἄλλος στρατευμένος οἰκουμενιστής
δημοσιογράφος παρερμήνευσε σχόλιο τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου στό Πηδάλιον καί ἐσφαλμένως τοῦ ἀπέδωσε δῆθεν πρακτική τῆς μετάληψης
βαρέως πασχόντων ἀπό λοιμῶδεις νόσους μέ λαβίδες πού ἀπολυμαίνονταν μέ ξίδι.
Ἀρχιερεύς πού συγχρωτίζεται μέ χαρά σέ κάθε εὐκαιρία μέ «κοκκινοσκουφίτσες»,
φόρεσε μία καί στό χέρι του γιά νά μήν μολύνει (ἤ νά μήν μολύνεται;) τούς
πιστούς δίνοντας τους ἀντίδωρο. Καί ἄλλα πολλά πού «διηγώντας τα νά κλαῖς».....
Ἀλήθεια ὅμως, τί εἶναι ἡ θεία
Κοινωνία; Ἐπικαλούμενοι τόν θεῖο φωτισμό θά προσεγγίσουμε κατά τό
ἀνθρώπινον τό ὑπερφυές αὐτό Μυστήριο τῶν Μυστηρίων, γιά νά βοηθήσουμε ἀπό ἀγάπη
καί σεβασμό τούς σκανδαλισμένους ἀδελφούς μας καί ἴσως καί τούς καλόγνωμους ἐκ
τῶν ἀμφισβητιῶν. Ἐν πάσῃ περιπτώσει, ἄν καί ἐμεῖς σιωπήσουμε, «οἱ λίθοι
κεκράξονται».
Μολύνει λοιπόν ἡ θεία Κοινωνία; Ἄς δοῦμε τί γράφει ὁ
ἅγιος Νικόδημος στό βιβλίο του «Ὁμολογία Πίστεως» καί εἰδικά στό κεφάλαιο «ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ».
Παραθέτουμε ἐπιλεγμένα ἀποσπάσματα ἀπό τό κείμενο σέ νεοελληνική ἀπόδοση. Στίς
δέ ὑποσημειώσεις τοῦ παρόντος πονήματος μπορεῖ κανείς νά τό ἀναγνώσει καί εἰς τό
πρωτότυπο, κάτι πού συστήνουμε ἐνθέρμως. Μολονότι τό κείμενο γράφτηκε πρό δύο
καί πλέον αἰώνων, εἶναι γραμμένο σέ γλώσσα πολύ κατανοητή σέ μᾶς, πολύ κοντά στή σύγχρονη καθομιλουμένη.
Α΄. Τό
Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ Ποτηρίῳ εἶναι πραγματικό[i]
Ἀδίστακτα
λοιπόν πιστεύουμε μέ τήν καρδιά, ὁμολογοῦμε καί μέ τό στόμα πρός σωτηρία καί μέ
τό χέρι γράφουμε πρός διαβεβαίωση, ὅτι τό πανάχραντο Σῶμα τοῦ Κυρίου καί τό ζωοοιό
Του Αἷμα εἶναι πρῶτα ἀπό ὅλα πραγματικό καί δεύτερο εἶναι πνευματικό. Εἶναι πραγματικό,
διότι ὁ ἐκτεθειμένος Ἄρτος, πού βρίσκεται μετά ἀπό τόν καθαγιασμό πάνω στήν Ἁγία
Τράπεζα εἶναι ἀληθινά αὐτό τό Σῶμα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὄχι ἄλλο καί διαφορετικό.
Μέ τόν ἴδιο τρόπο καί ὁ Οἶνος, πού βρίσκεται μετά τόν καθαγιασμό μέσα στό Ποτήριο,
αὐτό εἶναι ἀληθινά τό ζωοποιό Αἷμα τοῦ Κυρίου καί ὄχι ἄλλο καί διαφορετικό. Καί
ἐπειδή δέν εἶναι ἄλλο καί διαφορετικό σῶμα, ἀλλά πραγματικά ἕνα καί τό αὐτό, ἀπό
αὐτό συμπεραίνεται ὅτι ὁ ἁγιασμένος Ἄρτος εἶναι αὐτό τό Σῶμα τοῦ Κυρίου, πού πραγματικά
συνελήφθηκε από τό Ἅγιο Πνεῦμα (πού τό Ἅγιο Πνεῦμα δηλαδή ἐνέργησε νά κυοφορηθεῖ)·
αὐτό πού πραγματικά γεννήθηκε ἀπό τήν Παρθένο· αὐτό πού πραγματικά βαπτίσθηκε· αὐτό
πού πραγματικά ἔπαθε (ὑπέφερε δηλαδή παθήματα)· αὐτό πού πραγματικά σταυρώθηκε·
αὐτό πού πραγματικά τάφηκε· αὐτό πού πραγματικά ἀναστήθηκε· αὐτό πού πραγματικά
ἀναλήφθηκε στούς Οὐρανούς· αὐτό πού πραγματικά κάθεται στά δεξιά τοῦ Πατέρα· καί
αὐτό πού πραγματικά πρόκειται νά ἔρθει γιά νά κρίνει ζωντανούς καί νεκρούς.
Φιλάγιος
[i]
Α΄. Τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἐν τῷ
Ποτηρίῳ εἶναι πραγματικό
Πιστεύομεν οὖν ἀδιστάκτως τῇ καρδίᾳ, ὀμολογοῦμεν δὲ
τῷ στόματι εἰς σωτηρίαν, καὶ τῇ χειρὶ γράφομεν εἰς πληροφορίαν, ὅτι
τὸ πανάχραντον Σῶμα τοῦ Κυρίου, καὶ τὸ ζωηρὸν αὐτοῦ Αἶμα, πρῶτον μὲν,
εἶναι Πραγματικόν· δεύτερον δὲ, εἶναι Πνευματικόν. Εἶναι Πραγματικὸν,
διὰ τὶ ὁ μετὰ τὸν Ἁγιασμὸν ἐπὶ τῆς Ἁγίας Τραπέζης προκείμενος Ἄρτος,
εἶναι αὐτὸ ἀληθῶς τὸ Σῶμα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, οὐκ ἄλλο καὶ
ἄλλο· ὁμοίως καὶ ὁ μετὰ τὸν Ἁγιασμὸν ἐν τῷ Ποτηρίῳ εὑρισκόμενος
Οἶνος, αὐτό ἐστιν ἀληθῶς τὸ ζωηρὸν Αἷμα τοῦ Κυρίου, καὶ οὐκ ἄλλο καὶ
ἄλλο· ἐπειδὴ δὲ οὐκ ἄλλο καὶ ἄλλο σῶμά ἐστιν,
ἀλλ᾿ ἕν καὶ τὸ αὐτὸ πραγματικῶς, ἐκ τούτου ἕπεται, ὅτι ὁ Ἡγιασμένος
Ἄρτος, αὐτὸ εἶναι τὸ Σῶμα τοῦ Κυρίου τὸ πραγματικῶς συλληφθὲν ἐκ
Πνεύματος Ἁγίου· τὸ πραγματικῶς γεννηθὲν ἐκ τῆς Παρθένου· τὸ πραγματικῶς
βαπτισθέν· τὸ πραγματικῶς παθόν· τὸ πραγματικῶς σταυρωθέν· τὸ πραγματικῶς
ταφέν· τὸ πραγματικῶς ἀναστάν· τὸ πραγματικῶς ἀναληφθὲν εἰς τους Οὐρανοὺς·
τὸ πραγματικῶς καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός· καὶ τὸ πραγματικῶς
μέλλον ἔρχεσθαι κρῖναι ζῶντας κὶ νεκρούς......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου